fdgfdg fdg fdsg fds g

Doelen

De vereniging heeft als doel het bevorderen van onderzoek en instandhouding van de historie van de voormalige gemeente Middelstum. Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door:

• Aanspreekpunt te zijn voor onderwerpen die verband houden met de geschiedenis en archeologie van de voormalige gemeente Middelstum.
  • Het ijveren voor het behoud van het culturele erfgoed door hierover kennis te verzamelen en op te bouwen en naar buiten toe bewustwording over te brengen.
  • Het verzamelen en bewaren van oude documenten, foto’s en voorwerpen met cultuurhistorische waarde.

Ontstaansgeschiedenis van de Historische Vereniging Middelstum

Op 4 november 2004 is op initiatief van het departement Middelstum van de Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen, op Ewsum, een Historische Commissie ingesteld met onder meer als doel aanspreekpunt te zijn wanneer het gaat om onderwerpen die verband houden met de geschiedenis van Middelstum en omstreken.
Deze Commissie heeft in de loop der jaren tal van nuttige activiteiten ontplooid. Na verloop van tijd bleek echter wel dat voor een goede invulling van de toegedachte rollen het van belang is een zelfstandige rechtspersoon te zijn. Om die reden is na zeven jaar besloten een Historische Vereniging Middelstum op te richten die kan worden beschouwd als opvolger van deze Historische Commissie.
De daadwerkelijke oprichting van de Vereniging vond plaats op 27 oktober 2011 waarna een feestelijke oprichtingsbijeenkomst volgde op 11 november 2011 in Vita Nova. Op dat moment hadden zich inmiddels 46 leden aangemeld.

(foto's: Jannes Klaassen)

Secretariaat

Diane Holtkamp
Meidoornlaan 9
9991 EH Middelstum

Direct contact opnemen via ons webformulier.